
Un dosar dauna reprezinta un grup de documente si informatii cu scopul de a solutiona o cerere de despagubire ca urmare a unui eveniment asigurat. Deschiderea si gestionarea unui dosar de daune are mai multe etape si necesita diferite acte in functie de tipul de dauna.
Iata principalele informatii pe care trebuie sa le cunosti despre un dosar dauna.
Tipuri de daune
Dosarele de daune pot sa fie de mai multe tipuri, in functie de polita de asigurare si de evenimentul produs. Astfel, pot exista:
Daune auto
Cela mai des intalnite, ca urmare a accidentelor rutiere. Pot fi acoperite prin polite RCA (raspundere civila auto obligatorie) sau CASCO (facultativa, pentru vehiculul propriu).
Daune locuinta
Ca urmare a incendiilor, a inundatiilor, a cutremurelor, a furtunilor, a furturilor etc., acoperite prin asigurari de locuinta (obligatorii – PAD – sau asigurarea de locuinta facultativa).
Daune sanatate/viata
Refaceri in caz de boala grava, accident, dizabilitate sau deces.
Daune raspundere civila generala
Acopera daunele suferite de terti ca urmare a unui eveniment produs direct sau indirect de asigurat, cu exceptia celor auto.
Etapele solutionarii unui dosar dauna
Dinamica rezolvarii unui dosar de daune este de obicei urmatoarea:
Avizarea daunei
Imediat evenimentul a avut loc, trebuie sa anuntati asiguratorul. Puteti face acest lucru prin telefon, online sau la sediul asiguratorului. Este important sa fie respectat termenul de avizare prevazut in polita de asigurare (de obicei 24-48 de ore pentru anumite categorii de evenimente, dar poate fi diferit). Pentru siguranta, anuntati asiguratorul in mai putin de 24 de ore.
Deschiderea dosarului
Dupa etapa de avizare, asiguratorul deschide un dosar dauna si iti va aloca si comunica un numar de referinta unic.
Constatarea si evaluarea daunei
Un inspector de daune, reprezentant al asiguratorului, va face evaluarea si va estima pagubele. In situatiile de daune auto, se face si constatarea amiabila sau o constatare la o unitate service agreata.
Depunerea documentelor
Vei trebui sa depui o serie de documente necesare finalizarii dosarului. Desi exista un set de documente standard, anumite companii de asigurari pot solicita acte suplimentare. E important sa verifici cu brokerul tau sau cu asiguratorul direct.
Analiza dosarului
Asiguratorul va revizui toate documentele si informatiile pentru a stabili daca evenimentul este acoperit de polita si pentru a determina valoarea despagubirii.
Plata despagubirii
Daca dosarul este validat, asiguratorul va efectua plata despagubirii in contul beneficiarului sau direct la unitatea reparatoare (in daunele auto cu decontare directa).
Documente necesare dosar dauna (exemple)
Documentele cerute variaza in functie de tipul daunei si de la un asigurator la altul, dar iata cateva exemple comune:
Acte necesare dosar dauna auto
- Actul de identitate al proprietarului/utilizatorului vehiculului.
- Certificatul de inmatriculare si talonul masinii.
- Polita de asigurare (RCA sau CASCO).
- Permisul de conducere al soferului in cauza.
- Formulare de constatare amiabila sau documente emise de Politie (proces verbal, autorizatie de reparatie), in cazul in care a intervenit politia.
- Deviz estimativ de reparatii de la un service auto.
Acte pentru dosar de daune locuinta
- Actul de identitate al asiguratului.
- Polita de asigurare a locuintei.
- Acte de proprietate ale imobilului.
- Documente de la organele de reglementare a unui eveniment (Politie, ISU, Primarie) care dovedesc evenimentul (ex: proces verbal de incendiu, adeverinta de furt).
- Facturi, chitante sau devize pentru obiectele deteriorate sau inlocuite.
Aspecte importante de retinut
Termene
Respecta termenele de avizare si de depunere a documentelor. Nerespectarea acestora poate duce la respingerea cererii de despagubire.
Onestitate
Furnizeaza informatii corecte si complete. Declaratiile false pot anula dreptul la despagubire.
Comunicare
Pastreaza legatura cu asiguratorul pe parcursul procesului si cere explicatii daca ai nelamuriri.
Copii documente
Pastreaza copii ale tuturor documentelor depuse si ale corespondentei cu asiguratorul.
Dreptul tau
In cazul in care esti nemultumit de rezultatul asiguratorului, poti sa te adresezi cu o reclamatie la asigurator sau la Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF).
Contacteaza un broker Destine pentru asistenta daune
Oferim asistenta daune, te indrumam corect si rapid pentru ca procesul sa decurga usor. Te poti baza pe brokerul tau Destine. Contacteaza un broker pentru asistenta daune.
Principiile generale si pasii procesului unui dosar de daune sunt, in mare, aceleasi, precum si stabilite prin lege. Totusi, procedura detaliata poate fi diferita de la un asigurator la altul.